Železničný viadukt pri Hanušovciach nad Topľou

Turistický región
Východné Slovensko, Horný Zemplín, Prešovský kraj, Zemplín, Slanské vrchy, Ondavská vrchovina, Veľká Domaša
Našli ste chybu alebo nám chcete odporučiť novú atrakciu
Poloha
Východné Slovensko, Prešovský kraj, Vranov nad Topľou, Hanušovce nad Topľou
Obľúbené

Úsek súčasnej trate 193 medzi Kapušanmi pri Prešove a Strážskym bol vybudovaný na základe politického rozhodnutia slovenskej vlády z roku 1939. Jeho súčasťou sa stali štyri mosty/viadukty pri Hanušovciach, ktoré boli postavené medzi zastávkou Bystré a výhybňou Pavlovce s celkovou dĺžkou 946,92 m. Prvý viadukt leží v priamom smere v km 33,789 tesne pred zhlavím železničnej stanice Hanušovce nad Topľou v smere od Bystrého. Druhý v poradí je Hanušovský viadukt, ktorý je postavený nad údolím Hanušovského potoka v južnej časti Hanušoviec nad Topľou a dokončený v roku 1943. Leží v oblúku so začiatkom v km 36,457. Tesne pred viaduktom je zastávka Hanušovce nad Topľou mesto, ktoré leží z časti aj v údolí pod viaduktom. Most je vzácnou technickou pamiatkou, pretože je najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Meria takmer 390 m, koľajnice na najvyššom mieste dosahujú 40 m nad zemou, a aby viadukt nespadol zabezpečuje ho to, že každý pilier má pod sebou základ hlbší, ako je jeho výška (najvyšší pilier meria 28 m). Veľmi smutným faktom tohto mosta je, že na jeho stavbe sa podieľali väzni z neďalekého koncentračného tábora a slávnostne ho otvoril vtedajší slovenský prezident Jozef Tiso. Tretí viadukt leží v priamom smere neďaleko druhého najdlhšieho viaduktu v km 37,286 a štvrtý viadukt leží v obvode výhybne Pavlovce, dnes je to iba železničná zastávka. Viadukty poškodené počas druhej svetovej vojny boli po skončení vojny obnovené a posledný úsek takmer úplne zničenej trate medzi Strážskym a Pavlovcami bol odovzdaný do prevádzky 30. novembra 1947.



© 2010 - 2024 CA SORGER - Všeobecné obchodné podmienky - Kontakt | Všetky práva vyhradené.